Op dinsdag 18 juni vond de AVG-terugkomdag plaats in het BOVAGhuis in Bunnik voor importeurs, dealers, DMS-leveranciers en brancheorganisaties. Met ruim 55 aanwezigen hebben we teruggeblikt op de implementaties, de ontwikkelingen en de handhaving vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens. De bijeenkomst was een vervolg van de AVG-sessies die in 2017 en 2018 zijn georganiseerd door INDI.
Vanaf 25 mei 2018 dienen organisaties hun bedrijfsvoering met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in overeenstemming gebracht te hebben. In opdracht van RAI Vereniging en BOVAG heeft INDI de AVG-implementatie begeleid voor het merkkanaal. In verschillende sessies met importeurs, dealers en DMS-leveranciers is de nieuwe wetgeving behandeld. Ruim een jaar later hebben we de balans opgemaakt.
Vince Mathu van RDC heeft ons verteld over de aanpassingen rondom de communicatie-instellingen binnen INDI 2.0. Vervolgens heeft privacy jurist Alexander Singewald ons toegelicht hoe de Autoriteit Persoonsgegevens tot op heden heeft geacteerd en wat we de komende periode kunnen verwachten. Ook heeft hij ons meer verteld over de nieuwe wet voor telemarketing die eind 2018 is aangenomen. Daarnaast hebben BMW Group NL & BDSC, Wensink en Renault Nederland hun ervaringen gedeeld rondom de implementatie van AVG binnen het merkkanaal.
Voorzitter Martin Huisman: “De terugkomdag was een logisch vervolg op voorgaande AVG-sessies. Als merkkanaal hebben we samen de vraagstukken rondom AVG opgepakt en de sessies gebruikt om van elkaar te leren en om onder andere gezamenlijk communicatie-instellingen te formuleren.”